بحث از مصدر قرآن کریم سابقهای دیرینه دارد، چنانکه تمام قرآنپژوهان مسلمان معتقد به وحیانی و الهیبودن قرآن هستند. با این حال بسیاری از خاورشناسان خاستگاه آیات و سورههای قرآن را وحیانی نمیدانند، بلکه متأثر از فرهنگ زمانه و برگرفته از کتب آسمانی پیشین یا مصادر شفاهی میپندارند. مقاله پیش رو با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی به نقد دیدگاه مستشرقانی از قبیل نولدکه، بروکلمان، ریچارد بل و لوکسنبرگ در این زمینه پرداخته و آن را با دیدگاه خاورشناس مثبتنگری به نام نویورت مقایسه کرده است. اشکال مشترک دیدگاه اکثر مستشرقان این است که به دلیل تشابهی که میان قرآن و مکتوبات یهودی ـ مسیحی وجود دارد، بسیاری از معارف و قصص قرآن را برگرفته از این متون و مکتوبات میدانند. در این پژوهش همچنین دیدگاه مشهور مستشرقان از طریق رویکرد روششناختی و زبانشناختی آنجلیکا نویورت در کانون نقد و بررسی قرار گرفته و روشن شده که او با استفاده از روش تاریخی- انتقادی و فیلولوژی و نیز روشهای نقادی کتاب مقدس، در تبیین دیدگاه و خوانش جدید از قرآن کوشیده و بر اساس پذیرش اصالت قرآن به نتایج مهمی دست یافته است.
اسکندرلو, محمدجواد, & علی زاده موسوی, حامد. (1400). نقد دیدگاه خاورشناسان در باب غیر وحیانی دانستن مصدر قرآن و مقایسه ی آن با دیدگاه نویورت. پژوهش های اسلامی خاورشناسان, 1(1), -.
MLA
محمدجواد اسکندرلو; حامد علی زاده موسوی. "نقد دیدگاه خاورشناسان در باب غیر وحیانی دانستن مصدر قرآن و مقایسه ی آن با دیدگاه نویورت". پژوهش های اسلامی خاورشناسان, 1, 1, 1400, -.
HARVARD
اسکندرلو, محمدجواد, علی زاده موسوی, حامد. (1400). 'نقد دیدگاه خاورشناسان در باب غیر وحیانی دانستن مصدر قرآن و مقایسه ی آن با دیدگاه نویورت', پژوهش های اسلامی خاورشناسان, 1(1), pp. -.
VANCOUVER
اسکندرلو, محمدجواد, علی زاده موسوی, حامد. نقد دیدگاه خاورشناسان در باب غیر وحیانی دانستن مصدر قرآن و مقایسه ی آن با دیدگاه نویورت. پژوهش های اسلامی خاورشناسان, 1400; 1(1): -.